Wyjazd pierwszej grupy projektowej 6.03.2022-13.03.2022

7.03.2021

Dzisiaj spędziliśmy niesamowity dzień na wyspie Cypr. Rano odbyły się zajęcia integracyjne, na których graliśmy w kalambury i podejmowaliśmy różne ciekawe wyzwania. Następnie poszliśmy na godzinę nad basen. Po obiedzie udaliśmy się na obchody narodowego święta Cypru Green Monday, które odbyło się na plaży. W ramach tego święta puszczaliśmy duże latawce, a po skończonej rozrywce poszliśmy na krótki spacer brzegiem morza. Pośród kamienistej plaży udało nam się znaleźć kilka muszli. Na koniec dnia zostaliśmy podzieleni na dwie grupy i w grupach tworzyliśmy scenariusz do naszych przedstawień.

8.03.2022

We wtorek 8.03 w ramach zajęć kulturowych odbyliśmy wycieczkę do Limassol.
Zwiedziliśmy antyczny teatr w Kourion i zaprezentowaliśmy w nim przedstawienie dotyczące starożytnej Grecji.
Dzień wczesnej zespoły otrzymały krótki opis antycznych budynków i stworzyły własną sztukę teatralną, aby następnego dnia móc reprezentować ją w antycznym teatrze.
Zwiedziliśmy również muzeum przyrodnicze Akrotiri Environmental Center (Centrum Ekologiczne Akrotiri), gdzie dowiedzieliśmy się, że Cypr to hotel dla ptaków. Przystają tam na jakiś czas, a potem odlatują do Afryki, choć niektóre zostają tam na zimę.
Kolejnym punktem program był spacer po Historical Limassol Center (Limassol Marina and Limassol Molos). Na molo zjedliśmy lunch. Były tam bardzo malownicze widoki. Morze było niesamowicie niebieskie.
Na zakończenie wycieczki zwiedziliśmy średniowieczny zamek Limassol. Było tam wiele ciekawych eksponatów ukazujących historię Cypru i groby rodzin królewskich.
9.03.2022
To był wspaniały dzień!
Z samego rana udaliśmy się do Pissouri. Tam, biorąc udział w grach terenowych, poznaliśmy historię miasta. Mieliśmy wiele okazji by porozmawiać z mieszkańcami miasteczka.
Po powrocie do hotelu zaczęliśmy przygotowania do polsko-cypryjskiego wieczoru. W końcu nadszedł ten moment, kiedy mogliśmy zaprezentować masz kraj z jak najlepszej strony. Cypryjczycy również powiedzieli nam kilka słów o historii, tradycjach i szkole na Cyprze. Na pamiątkę otrzymaliśmy drobne upominki.
10.03.2022

Wycieczkę rozpoczęliśmy od pobytu na plaży Afrodyty „Petra tou Ramiou” (po grecku „skała Greka”). To interesująca formacja geologiczna ogromnych skał wzdłuż jednej z najpiękniejszych linii brzegowych na wyspie. Według legendy z morskiej piany narodziła się tutaj starożytna grecka boginii miłości i piękna -Afrodyta.
Poznaliśmy również ciekawostki związane z tym miejscem, np.: podczas wielkich fal, gdy na morzu powstaje piana podobno można zobaczyć sylwetkę Afrodyty, a trzykrotne opłynięcie skał przyniesie różne błogosławieństwa, w tym wieczną młodość i piękno, szczęście i prawdziwą miłość. Następnie zwiedziliśmy starożytne grobowce królewskie „Thombs of the King’s”. Stanowią one część Parku Archeologicznego Kato Pafos- jednego z najważniejszych stanowisk archeologicznych Cypru, które od 1980 roku zostało wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Później udaliśmy się oglądać starożytne mozaiki, które uważane są za jedne z najpiękniejszych we wschodniej części Morza Śródziemnego. Odkryto je w 1962 r.
Na koniec spędziliśmy czas spacerowo, na deptaku w Pafos.
11.03.2022

Piąty dzień na Cyprze był bardzo udany. Z samego rana wyruszyliśmy zwiedzać miasteczko „Lefkara”, położone na południowo-wschodnim zboczu gór Trodos. Miasto znane jest z tradycji koronkarskich, które w 2009 roku zostały wpisane na listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO. Nazwa wioski Lefkara pochodzi od koloru otaczających ją białych wapiennych skał.
Po południu udaliśmy się nad Morze Śródziemne, a wieczorem uczestniczyliśmy w grach i zabawach zorganizowanych przez p. Nicolasa.

12.03.2022

Nasz pobyt na Cyprze dobiega już końca.
Ostatnie aktywności za nami i czas szykować się do podróży powrotnej.

Zabieramy ze sobą cudowne wspomnienia!

Wyjazd drugiej grupy projektowej 29.05.2022-5.06.2022

29.05.2022
W niedzielę 29 maja czternastoosobowa grupa uczniów ze Specto wyruszyła w podróż na Cypr w ramach projektu Ponadnarodowej Mobilności.
Przed nimi tydzień pełen przygód w miedzynarodowym towarzystwie.
Zadania projektowe będą realizować w mieszanych grupach z uczniami z Cypru i Włoch w języku angielskim.
Wkrótce kolejne relacje z pobytu.
30.05.2022
Drugi dzień pobytu w Pissouri na Cyprze rozpoczął się od zabaw integrujących naszą międzynarodową grupę. Następnie
uczniowie brali aktywny udział w zajęciach fizyki z ciekawymi eksperymentami.
Oczywiście był też czas na relaks i rozmowy z nowymi kolegami z Włoch i Cypru.

31.05.2022

Trzeci dzień pobytu na Cyprze to wycieczka do Limmasol, gdzie odwiedziliśmy Enviromental Center w Akrioriti Village oraz starożytny teatr w Kourion 🏝🏖.

Usytuowane w wiosce Akrotiri Centrum działa od października 2004 roku, a jego celem jest promowanie unikalnego znaczenia środowiskowego i kulturowego półwyspu Akrotiri poprzez programy i eksponaty. Centrum składa się z sali wystawowej, biblioteki, sali projekcyjnej, kiosku do obserwacji dzikich zwierząt i oferuje programy edukacyjne dla szkół na temat historii i siedlisk regionu. Zwiedzający mogą obejrzeć eksponaty związane z chronionym półwyspem Akrotiri, formacją geologiczną regionu oraz mogą podziwiać widok na pobliskie Jezioro Słone.

Starożytny grecko-rzymskio Kurion (gr. Kourion)  jest jedną z głównych starożytnych atrakcji na wyspie i było ważnym miastem-królestwem w czasach antycznych. Znajdujący się tutaj wspaniały teatr został zbudowany w II wieku p.n.e. i rozbudowany w II wieku n.e. Dzisiaj teatr został całkowicie odrestaurowany i jest wykorzystywany w miesiącach letnich jako scena koncertowa i teatralna na świeżym powietrzu. Rozciąga się z niego zapierający dech w piersiach widok na okoliczne pola i morze.

1.06.2022

Wcześnie rano rozpoczęliśmy nasz pracowity dzień od przygotowywań do wyjścia w góry. O godzinie 7:30 wyjechaliśmy w okolice Białych Klifów, gdzie oprowadzał nas Haris razem z psem Simbą. Czas minął nam bardzo szybko, a gdy doszliśmy na plaże większość osób wskoczyła do chłodnego morza. Po powrocie do hotelu dostaliśmy informację, że odwiedzimy dziś wieś Pisuri na południu Cypru w dystrykcie Limassol. W hotelu zostaliśmy podzieleni w 4-5 osobowe grupy oraz dostaliśmy kartę z 17 zadaniami do zrealizowania w wiosce (typu odnajdź budynek i zrób zdjęcie grupowe z budynkiem w tle ). Po ukończeniu wszystkich zadań większość grup spotkała się w kawiarni Harrisa, aby stamtąd wyruszyć do punktu zbiórki. Do owego punktu przyjechał autobus i zabrał wszystkich do hotelu. Po powrocie z wycieczki do Pissouri wszyscy uczniowie z danego kraju zaprezentowali prezentacje na temat kultury, miasta i kraju z którego pochodzą. Po prezentacjach uczniowie z Cypru i Włoch poczęstowali nas swoimi regionalnymi przekąskami oraz nauczyli tańców. My jako polska nauczyliśmy ich tańczyć poloneza.

2.06.2022

Dzień zaczęliśmy od realizacji projektu na temat  odnawialnych źródeł energii. Uczniowie pracowali w grupach, wcielając się w naukowców dostarczających najlepsze rozwiązanie dla swojego zespołu problemów, projektując dla wyznaczonego regionu Cypru najlepsze wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Nie ma dobrych i złych odpowiedzi, są dobre i lepsze propozycje od młodej grupy badawczej.

Popołudnie spędziliśmy na aktywnościach sportowych z  trenerem oraz zajęciach wychowania fizycznego w basenie.

3.06.2022

Po południu obowiązkowo basen, a wieczorem była świetna zabawa przy muzyce polskiej, włoskiej i cypryjskiej 🙂

4.06.2022

I nadszedł czas podsumowania pobytu…
Uczniowie w grupach opracowali plakaty podsumowujące realizowane projekty i prezentowali wspomnienia z odwiedzonych miejsc.

1. Historical site of Cyprus – our experience in the trip in Limassol and Paphos
2. Non-Formal Education and theater – How we experienced theater activity and what we learned from this activity
3. Island of Cyprus – the came in renewable energy Sources – what we liked and what we didn’t liked
4. Front Page – the experience of having fun through learning and making a Front Page
5. Meeting in Cyprus – Our experience (experience in educational Activities)
6. Pissouri Village: Tasks in hosting place and walking in the nature how was our experience
7. Cyprus and Interculture nights-what we learn about each other
8. Decathlon of Physics: How we experience it, what we like and what we didn’t liked