PROCEDURA WYPISANIA DZIECKA ZE SZKOŁY
Rodzic jest zobowiązany powiadomić sekretariat szkoły o planowanym fakcie przepisania dziecka do innej szkoły lub wyjeździe za granicę.
Procedura podczas wypisania dziecka ze szkoły i przeniesieniu do innej placówki w Polsce:
Procedura podczas wypisania dziecka ze szkoły ze względu na wyjazd za granicę:
PROCEDURA WYDAWANIA INFORMACJI O UCZNIU
PRZEZ PUBLICZNĄ SZKOŁĘ PODSTAWOWĄ NR 52 W POZNANIU
ORAZ PRZYJMOWANIA, PRZECHOWYWANIA I REALIZACJI ZALECEŃ Z OPINII I ORZECZEŃ UCZNIÓW WYDANYCH PRZEZ PORADNIE PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
I. PODSTAWA PRAWNA
1. Rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017, poz. 1591),
2. §7 ust. 2 i ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7.09.2017 r. (Dz. U. z dnia 14.09.2017 r. poz. 1743) w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych
II. POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Informacja o uczniu Publicznej Szkoły Podstawowej nr 52 w Poznaniu jest przygotowywana przez wychowawcę, nauczyciela bądź specjalistę.
2. Informację przygotowuje się na pisemną prośbę :
a) rodziców/prawnych opiekunów ucznia,
b) poradni psychologiczno-pedagogicznej bądź innej poradni specjalistycznej,
c) Sądu Rejonowego (w tym kuratorów sądowych),
d) innych instytucji wspomagających, w tym: Policji, MOPS,
3. Informację przygotowuje się w terminie do 14 dni od wpłynięcia do sekretariatu szkoły pisemnego wniosku o jej sporządzenie.
4. Druki wniosków dla rodziców/opiekunów są do pobrania w sekretariacie szkoły lub ze strony internetowej szkoły ( Załącznik 1)
5. Informacja zostaje przygotowana w dwóch egzemplarzach z podpisem osoby sporządzającej opinię oraz dyrektora szkoły. Opinia opatrzona jest pieczęcią szkoły i numerem.
6. W informacji należy umieścić tylko te informacje, na które wychowawca, nauczyciel bądź psycholog/pedagog szkolny mają potwierdzenie w swojej dokumentacji oraz informacje uzyskane z wiarygodnych źródeł mające istotny wpływ na rozpatrywaną sprawę.
7. Rodzic ( prawny opiekun) zobowiązany jest do wskazania we wniosku dokładnych danych instytucji, do której informacja ma zostać przekazana przez szkołę.
8. Kopię wydanej informacji przechowuje się w dokumentacji szkolnej.
9. Nauczyciel/pracownik szkoły nie wydaje informacji o uczniu bez zachowania przyjętej procedury.
10. Informacja o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka lub ucznia przygotowana do poradni psychologiczno – pedagogicznej powinna zawierać:
a) informację o rozpoznanych indywidualnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, możliwościach psychofizycznych dziecka lub ucznia, w tym mocnych stronach i uzdolnieniach;
b) informację o funkcjonowaniu dziecka lub ucznia, w tym występujących trudnościach, a w przypadku dzieci lub uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym objętych kształceniem specjalnym – wielospecjalistyczą ocenę poziomu funkcjonowania ucznia,
c) informację o działaniach podjętych przez nauczycieli lub specjalistów w celu poprawy funkcjonowania ucznia, formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej uczniowi w szkole, okresie ich udzielania oraz efektach podjętych działań i udzielanej pomocy oraz wnioskach dotyczących dalszej pracy z uczniem mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia.
III. PRZYJMOWANIE, PRZECHOWYWANIE I REALIZACJA ZALECEŃ OPINII I ORZECZEŃ UCZNIÓW WYDANYCH PRZEZ PORADNIE PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNE
1. Opinia lub orzeczenie ucznia przyjmowane są od rodziców (prawnych opiekunów) przez Sekretariat Szkoły. Opatrzone zostają przez sekretarza szkoły pieczątką potwierdzającą datę wpływu. Dostarczając opinię rodzice wnioskują o objęcie dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną organizowaną w szkole.
2. Nauczyciel/ wychowawca/ specjalista nie przyjmuje opinii/ orzeczenia od rodzica/ prawnego opiekuna ucznia.
3. W przypadku kserokopii opinii lub orzeczenia rodzic (prawny opiekun) jest zobowiązany okazać oryginał w celu jego potwierdzenia.
4. Opinia/orzeczenie przekazywane jest dyrektorowi, który ustanawia realizację zaleceń opinii/orzeczenia przekazując je pedagogowi/ psychologowi szkolnemu.
5. Pedagog/ psycholog szkolny wpisuje opinię/orzeczenie do rejestru, umieszcza dokument w segregatorze przechowywanym w zamkniętej szafce.
6. Pedagog/psycholog szkolny przekazuje wychowawcy, nauczycielom uczącym oraz specjalistom informację o dostarczonej opinii/orzeczeniu i zaleceniach do pracy z uczniem.
7. Wychowawca klasy, nauczyciele i specjaliści zapoznają się z opinią/orzeczeniem. Potwierdzeniem zapoznania się z zaleceniami z opinii/ orzeczenia jest informacja o odczytaniu wiadomości w systemie Librus Synergia.
8. Wychowawca klasy opracowuje Kartę Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej Ucznia ( Załącznik nr 2) w dwóch egzemplarzach i zapoznaje z nim rodziców, co potwierdzają podpisem. Jeden z egzemplarzy pozostaje w dokumentacji szkolnej, drugi zostaje przekazany rodzicom ucznia.
9. Procedura objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną w szkole trwa nie dłużej niż 30 dni od daty wpływu opinii/orzeczenia do sekretariatu szkoły
Załącznik 2. Karta Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej Ucznia
PROCEDURA UZYSKIWANIA ZWOLNIEŃ Z ZAJĘĆ WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
przez uczniów klas IV-VIII w Publicznej Szkole Podstawowej nr 52 w Poznaniu
Podstawa prawna: § 4 ust.1–3 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 26 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 373)
§1 Procedura postępowania:
1. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego na podstawie opinii lekarza.
2. Uczeń może być zwolniony z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego na podstawie opinii lekarza, na czas określony w tej opinii.
3. Uczeń, w przypadku braku możliwości uczestniczenia w zajęciach wychowania fizycznego, może być zwolniony z ich realizacji na podstawie opinii lekarza, na czas określony w tej opinii.
4. Opinię lekarską, wskazującą na konieczność zwolnienia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych lub zwolnienia z realizacji zajęć wychowania fizycznego na okres nie dłuższy niż 1 miesiąc, uczeń lub jego rodzice przekazują nauczycielowi wychowania fizycznego, który zwalnia ucznia z czynnego udziału w tych zajęciach, zgodnie z zaleceniami lekarza. Nauczyciel przechowuje opinię lekarską w dokumentacji nauczania do końca roku szkolnego tj. do 31 sierpnia.
5. Opinię lekarską wystawioną na okres dłuższy niż jeden miesiąc, wraz z podaniem rodziców (prawnych opiekunów) według wzoru określonego w załączniku nr 1 należy niezwłocznie dostarczyć do sekretariatu szkoły, jednak nie później niż:
a) w przypadku zwolnienia dotyczącego pierwszego półrocza lub całego roku – do 20 września danego roku szkolnego,
b) w przypadku zwolnienia dotyczącego drugiego półrocza – do końca stycznia danego roku szkolnego,
c) w przypadku zdarzeń losowych w ciągu roku szkolnego rodzice (prawni opiekunowie) składają podania poza ustalonymi wyżej terminami, jednak niezwłocznie po uzyskaniu opinii lekarskiej.
6. Opinia lekarska musi zawierać datę jej wystawienia, czas zwolnienia oraz jasno określać czy zwolnienie dotyczy wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych, czy zwolnienia z realizacji zajęć wychowania fizycznego
7. Opinia lekarska niedostarczona w terminie, będzie ważna od daty jej złożenia w sekretariacie szkoły.
8. Opinia lekarska zwalniająca ucznia z zajęć z wsteczną datą, będzie respektowana od daty jej wystawienia.
9. Dyrektor wydaje decyzję (załącznik nr 3) o zwolnieniu ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń lub decyzję o zwolnieniu ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego w terminie 7 dni roboczych od daty wpływu podania. Kopię decyzji otrzymuje nauczyciel wychowania fizycznego i wychowawca. Fakt przyjęcia kopii poświadczają podpisem na decyzji złożonej w aktach.
10. Jeżeli uczeń uzyskuje zwolnienie z realizacji zajęć wychowania fizycznego w trakcie roku szkolnego, a jego nieobecności nie przekroczyły połowy wymaganego czasu i są podstawy do wystawienia oceny, wówczas uczeń podlega klasyfikacji z przedmiotu.
11. W przypadku zwolnienia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego przez całe półrocze lub cały rok szkolny, w dokumentacji przebiegu nauczania, zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
12. Uczeń zwolniony z wykonywania określonych ćwiczeń ma obowiązek uczestniczyć w zajęciach wychowania fizycznego z wyłączeniem ćwiczeń wskazanych przez lekarza.
13. Uczeń zwolniony z realizacji zajęć wychowania fizycznego ma obowiązek obecności na tych zajęciach, a w szczególnych przypadku, kiedy zajęcia są pierwszą lub ostatnią lekcją w danym dniu, uczeń może być z nich zwolniony na podstawie pisemnego oświadczenia rodziców (prawnych opiekunów) załącznik nr 2. W dzienniku lekcyjnym nauczyciel wpisuje wówczas nieobecność usprawiedliwioną.
§2 Postanowienia końcowe
1. Nauczyciel wychowania fizycznego zapoznaje uczniów z niniejszą procedurą na pierwszych zajęciach w danym roku szkolnym, natomiast rodziców (prawnych opiekunów) wychowawca klasy podczas pierwszego zebrania.
2. Dokumentacja dotycząca zwolnień uczniów z realizacji zajęć wychowania fizycznego lub zwolnień z wykonywania określonych ćwiczeń przechowywana jest w sekretariacie szkoły.
3. Procedura obowiązuje od dnia ogłoszenia.
4. Załączniki można pobrać na stronie internetowej szkoły.
1. USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59)
2. USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami.
3. Statut Szkoły Podstawowej.
1. określenie zadań o obowiązkach poszczególnych podmiotów szkoły,
2. ustalenie zasad komunikacji w relacji rodzice-szkoła,
3. systematyczne przekazywanie rodzicom bieżącej, w tym śródrocznej i rocznej informacji o postępach jego dziecka w nauce i zachowaniu,
4. systematyczne przekazywanie rodzicom bieżącej informacji na temat postępów ucznia w ramach udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
5. udzielanie rodzicom wsparcia w zakresie rozpoznawanych problemów dydaktycznych i wychowawczych dziecka,
6. zachęcanie rodziców do systematycznego udziału w zebraniach organizowanych on-line lub na terenie szkoły,
7. zachęcenie rodziców do systematycznego informowania o mocnych i słabych stronach pracy szkoły oraz zagrożeniach bezpieczeństwa uczniów,
8. otwarcie na wspólne poszukiwanie rozwiązań podnoszących jakość pracy szkoły,
9. określenie stałych i zmiennych informacji przekazywanych rodzicom w czasie zebrań ułatwienie prowadzenia ewaluacji w zakresie organizacji zebrań z rodzicami.
1. uzyskanie w relacji rodzice –szkoła, informacji o wszechstronnym rozwoju dziecka oraz warunkach domowych i szkolnych dziecka,
2. procedura dotyczy nauczycieli, wychowawców, rodziców (prawnych opiekunów) oraz wicedyrektora, dyrektora.
1. Informacji o dziecku mogą udzielać wyłącznie wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog, wicedyrektor, dyrektor szkoły oraz w sytuacji związanej z udzieleniem pomocy medycznej-pielęgniarka.
1. Miejscem kontaktów rodziców z wychowawcami klas, nauczycielami poszczególnych przedmiotów, pedagogiem i dyrektorem, w wyjątkowych sytuacjach jest szkoła (obowiązuje stosowanie środków ochronnych: osłona ust i nosa, rękawiczki jednorazowe lub dezynfekcja rąk, tylko osoby bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych). Rekomenduje się kontakt on-line.
2. Rekomenduje się kontakty rodziców z nauczycielami w wersji on-line według harmonogramu zebrań i konsultacji z rodzicami ujętym corocznie w planie pracy szkoły.
3. W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły może zmienić terminy spotkań.
4. Informację z harmonogramem spotkań zamieszcza się na stronie internetowej szkoły.
5. Każdego roku organizowane są następujące formy spotkań z rodzicami:
· Zebranie klasowe na początku roku szkolnego – wrzesień,
· Konsultacje indywidualne (trójstronne) – zaplanowane comiesięcznie w kalendarzu roku szkolnego – rodzic zgłasza potrzebę spotkania i umawia się z nauczycielem za pośrednictwem dziennika elektronicznego,
· Podsumowanie I półrocza – obowiązkowe spotkania trójstronne z wychowawcą,
· Podsumowanie II półrocza – obowiązkowe spotkania trójstronne z wychowawcą,
· inne formy spotkań z rodzicami zgodnie z bieżącymi potrzebami np. wychowawcy klasy, rodziców czy uczniów.
6. Dyrektor Szkoły przyjmuje rodziców w miarę dyspozycyjności oraz po wcześniejszym uzgodnieniu spotkania telefonicznie z sekretariatem z zachowaniem środków ochronnych: osłona ust i nosa, rękawiczki jednorazowe lub dezynfekcja rąk, tylko osoby bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych
7. Rodzice/opiekunowie uczniów szkoły mają możliwość dodatkowego kontaktu z nauczycielami w ważnych przypadkach, po uprzednim uzgodnieniu takiego spotkania z nauczycielem. Spotkania takie odbywają się przed lub po zakończonych przez nauczyciela zajęciach z zachowaniem środków ochronnych: osłona ust i nosa, rękawiczki jednorazowe lub dezynfekcja rąk, tylko osoby bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych
8. Nauczyciele nie udzielają informacji rodzicom/opiekunom o ich dziecku w czasie prowadzonych przez siebie zajęć lekcyjnych (również w czasie pełnienia dyżurów na korytarzu, czy terenie przy szkole).
9. Miejscem kontaktów dyrektora, nauczycieli i rodziców na terenie szkoły są:
· gabinet pedagoga i psychologa szkolnego,
· sale lekcyjne,
· gabinet dyrektora,
· poza tymi miejscami żadne informacje nie mogą być udzielane.
10. Wszelkich informacji o dziecku należy udzielać z zachowaniem zasad poufności i dyskrecji, stąd nie należy udzielać żadnych informacji rodzicom w miejscach publicznych, pokoju nauczycielskim w obecności innych nauczycieli/osób.
11. Wychowawca klasy powiadamia rodziców/opiekunów poprzez dziennik elektroniczny lub poprzez uczniów najpóźniej na tydzień przed wyznaczonym terminem zebrania/konsultacji podając datę, miejsce i godzinę spotkania.
12. Obecność rodzica/opiekuna na zebraniach jest obowiązkowa.
13. W sytuacjach uzasadnionych wychowawczo, szkoła wzywa rodziców poza ustalonymi terminami w formie pisemnej lub telefonicznej.
14. Wychowawca w nagłych sytuacjach może skontaktować się z rodzicami telefonicznie w innych sytuacjach wzywa rodzica do szkoły za pośrednictwem sekretariatu szkoły w formie pisemnej.
1. Wychowawca klasy utrzymuje kontakt z rodzicami w formach:
2. Obowiązkiem wychowawcy klasy w trakcie zebrań klasowych jest zapoznanie rodziców z następującymi zagadnieniami zgodnie z planem w danym roku szkolnym:
Wrzesień – zebranie na początku roku szkolnego:
Tematyka stała zebrania klasowego:
Październik – styczeń: Konsultacje indywidualne (trójstronne) – zaplanowane comiesięcznie w kalendarzu roku szkolnego – rodzic zgłasza potrzebę spotkania i umawia się z nauczycielem za pośrednictwem dziennika elektronicznego,
Luty –na zakończenie pierwszego półrocza obowiązkowe spotkania trójstronne z wychowawcą
Tematyka stała spotkań:
Marzec – maj– konsultacje indywidualne wg potrzeb zgłaszanych przez rodziców oraz zapoznanie rodziców z zasadami, terminami i informacjami dotyczącymi przeprowadzania egzaminu na zakończenie szkoły podstawowej.
Czerwiec – na zakończenie pierwszego półrocza obowiązkowe spotkania trójstronne z wychowawcą
Tematyka stała spotkań:
3. Zasady prowadzenia spotkań klasowych:
wychowawca klasy powinien stosować następujące zasady:
za niewłaściwe uważa się:
4. Rola rodziców w życiu klasy i szkoły:
5. W trakcie zebrań klasowych za niewłaściwe uważa się:
6. W przypadku zaplanowanego przez wychowawcę klasy spotkania rodziców z nauczycielami, nauczyciele mają obowiązek wziąć w nim udział.
7. Wychowawca klasy korzysta ze wsparcia pedagoga i psychologa szkolnego w czasie przygotowania zebrania, który:
8. Dyrektor szkoły realizuje następujące zadania:
1. Wszystkie uwagi i wnioski dotyczące pracy szkoły rodzice kierują według wymienionej kolejności do:
1) nauczyciela,
2) wychowawcy klasy,
3) pedagoga/psychologa
4) dyrektora lub wicedyrektora szkoły,
5) Rady Pedagogicznej,
6) organu prowadzącego szkołę
7) organu nadzorującego szkołę
1. Wychowawca każdorazowo odnotowuje obecność rodziców w dzienniku elektronicznym oraz sporządza listę obecności (na której w wyznaczonym miejscu rodzic składa podpis ) z podaniem daty spotkania, tematyki spotkania.
2. Wychowawca klasy, nauczyciel przedmiotu sporządza notatkę, która zawiera informację o terminie, temacie i przebiegu oraz efektach rozmowy indywidualnej w dzienniku elektronicznym, dzienniku pedagoga/psychologa.
3. W uzasadnionych przypadkach sporządza się notatkę służbową.
1. Zmiany wprowadzane są przez Dyrektora, z zachowaniem zasad ewaluacji szkoły z informacją dla Rady Pedagogicznej. Przy wprowadzaniu zmian uwzględnia się opinię Rady Rodziców.
2. W trosce o zapewnienie wysokiej jakości współpracy i rzetelności osoby objęte procedurami zobowiązują się do przestrzegania powyższej procedury.
1. Powyższe procedury zostają opublikowane na stronie internetowej szkoły.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017r. poz.1591).
Cel procedury:
I. Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej
1. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, terapeuci.
2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana uczniom we współpracy z:
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana uczniom z inicjatywy:
II. Formy udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej
III. Postępowanie wobec ucznia, którego należy objąć pomocą psychologiczną
IV. Zadania dyrektora
V. Zadania nauczycieli , wychowawców i specjalistów
VI. Zadania wychowawców
VII. Zadania logopedy
VIII. Zadania psychologa i pedagoga
IX. Zadania terapeuty
X. Zasady przygotowywania opinii o uczniu
zachowanie – jeśli występują zaburzenia zachowania i zaburzenia emocjonalne należy opisać jak one się przejawiają,
XI. Orzeczenia i opinie poradni, a pomoc psychologiczno – pedagogiczna
XII. Dokumentowanie udzielanej w szkole pomocy psychologiczno-pedagogicznej
XIII. Ustalenia końcowe
Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z późniejszymi zmianami).
Wypadek ucznia – nagłe zdarzenie powodujące uraz, wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w czasie pozostawania ucznia pod opieką szkoły:
Procedura ma zapewnić uczniom szkoły właściwą opiekę poprzez udzielenie im pierwszej pomocy przedmedycznej w stanie nagłego zagrożenia ich zdrowia lub życia..
Procedura dotyczy zasad i zakresu czynności podejmowanych w celu ratowania życia dziecka, przed wezwaniem i pojawieniem się fachowej pomocy medycznej.
W każdym z niżej wymienionych przypadków pracownik szkoły, który powziął wiadomość o wypadku ucznia:
Postępowanie w sytuacji zaistnienia wypadku ucznia wymagającego interwencji lekarza:
1. Pierwsza pomoc przedmedyczna to pomoc w stanie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia ucznia szkoły.
2. Pierwsza pomoc przedmedyczna polega przede wszystkim na wezwaniu pogotowia ratunkowego oraz wykonaniu czynności podejmowanych w celu ratowania osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowia, w tym również z wykorzystaniem wyrobów medycznych oraz produktów leczniczych wydawanych bez przepisu lekarza, dopuszczonych do obrotu w Polsce.
3. W przypadku zaistnienia wypadku w szkole pracownik szkoły, który zauważył zdarzenie lub jest jego świadkiem, jest zobowiązany w pierwszej kolejności zapewnić opiekę poszkodowanemu dziecku poprzez wezwanie fachowej pomocy medycznej.
4. O zaistnieniu wypadku w szkole niezwłocznie powiadamia się dyrektora szkoły.
5. O wypadku dyrektor szkoły lub nauczyciel pod opieką którego przebywał uczeń w chwili wypadku, powiadamia rodziców poszkodowanego ucznia. Fakt ten powiadamiający dokumentuje wpisem w dzienniku zajęć podając datę i godzinę powiadomienia matki/ojca ucznia o wypadku.
6. Wzywający pogotowie ratunkowe jest zobowiązany udzielić pracownikowi pogotowia ratunkowego wszelkich informacji niezbędnych do udzielenia pierwszej pomocy poszkodowanemu, a także postępować zgodnie z instrukcjami wydanymi przez lekarza, ratownika lub dyspozytora pogotowia ratunkowego.
7. Pracownik szkoły będący świadkiem zdarzenia lub pracownik, który je zauważył, jest zobowiązany zabezpieczyć miejsce wypadku i w razie konieczności wyprowadzić pozostałe dzieci z miejsca zagrożenia, a jeśli nie ma możliwości zrobienia tego osobiście, powinien wezwać osobę, która wykona te czynności.
8. Pierwszej pomocy przedmedycznej w sytuacji wymagającej nagłego działania poszkodowanemu udziela nauczyciel szkoły, który zauważył wypadek lub jest świadkiem zdarzenia.
9. Osoba udzielająca pierwszej pomocy przedmedycznej powinna udzielić tej pomocy zgodnie z przyjętymi zasadami udzielania pierwszej pomocy.
10. Czynności podjęte w ramach udzielania pierwszej pomocy powinny być wykonywane do czasu podjęcia czynności kwalifikowanej pierwszej pomocy przez przybyłego na miejsce zdarzenia ratownika lub też do czasu rozpoczęcia medycznych czynności ratunkowych przez przybyły na miejsce zdarzenia zespół ratownictwa medycznego.
11. Do czasu przybycia pogotowia ratunkowego do obowiązków udzielającego pierwszej pomocy przedmedycznej należy w szczególności wykonanie w razie konieczności opatrunku, ułożenie dziecka w bezpiecznej pozycji, wykonanie sztucznego oddychania oraz masażu serca, niedopuszczenie do sytuacji zagrożenia życia.
12. Jeśli pierwszej pomocy przedmedycznej ma udzielać nauczyciel prowadzący w tym samym czasie zajęcia dydaktyczne lub opiekuńcze jest on zobowiązany do ustalenia opiekuna dla pozostałych dzieci. Pozostawienie dzieci bez opieki wyznaczonej osoby jest niedopuszczalne.
13. Po przybyciu do szkoły rodzice ( opiekunowie prawni) lub lekarz pogotowia ratunkowego przejmują odpowiedzialność za dziecko. Szkoła udziela tym osobom wszelkiej koniecznej pomocy.
14. Postępowanie po zaistnieniu wypadku w szkole regulują przepisy rozdz. 4 Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
Postępowanie w sytuacji wystąpienia urazu, niewymagającego interwencji lekarza.
15. W razie wystąpienia urazów (brak wyraźnych obrażeń i niepokojących objawów – np. widoczne lekkie zaczerwienienie, zadrapanie, lekkie skaleczenie, otarcia, zasinienia) niewymagających udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej i nie powodujących stanu nagłego zagrożenia zdrowia lub życia ucznia szkoły nauczyciel dokonuje niezbędnych czynności mających na celu udzielenie dziecku pomocy.
16. O każdym wystąpieniu urazu nauczyciel będący świadkiem zdarzenia lub nauczyciel, pod którego opieką dziecko się znajduje, powiadamia w dniu zdarzenia dyrektora szkoły i rodziców (opiekunów prawnych) dziecka. Nauczyciel, powiadamiając rodzica o zdarzeniu
ustala z nim:
• Czy zachodzi potrzeba wezwania pogotowia,
• potrzebę wcześniejszego przyjścia rodzica,
• godzinę odbioru dziecka ze szkoły w dniu zdarzenia.
Informację o powyższych ustaleniach powiadamiający zamieszcza również w dzienniku zajęć.
17. Uraz nie stanowi wypadku.
18. W przypadku wystąpienia urazów u dzieci będących pod opieką szkoły nie sporządza się dokumentacji powypadkowej. Procedury powypadkowej, określonej w rozdz. 4 wyżej cytowanego Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, nie stosuje się.
19. W przypadku podejrzenia choroby dziecka niewymagającej udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej (gorączka, kaszel, katar, wysypka itp.) nauczyciel niezwłocznie powiadamia rodziców (opiekunów) dziecka i informuje ich o konieczności wcześniejszego odebrania dziecka z szkoły.
Postępowanie w sytuacji zaistnienia wypadku powodującego ciężkie uszkodzenie ciała lub ze skutkiem śmiertelnym.
20. W sytuacji, kiedy nastąpiło ciężkie uszkodzenie ciała, należy natychmiast wezwać pogotowie ratunkowe, a do czasu jego przybycia osoby przeszkolone w udzielaniu pomocy przedmedycznej podejmują natychmiast niezbędne czynności ratujące zdrowie i życie ucznia.
21. Jeżeli w wyniku wypadku nastąpił zgon osoby poszkodowanej, nauczyciel lub inny pracownik szkoły będący na miejscu zdarzenia zabezpiecza miejsca zdarzenia i natychmiast wzywa dyrektora szkoły.
22. W obu przypadkach dyrektor szkoły lub jego zastępca informuje o zdarzeniu rodziców (opiekunów prawnych), w razie zgonu policję, organ prowadzący oraz organ nadzoru pedagogicznego (Kuratorium).
23. Do czasu przybycia policji teren wypadku pozostaje zabezpieczony tak, by było możliwe pełne ustalenie okoliczności i przyczyn zdarzenia.
24. Celem ustalenia okoliczności wypadku dyrektor szkoły powołuje komisję badającą przyczyny zajścia. Z prac komisji spisywany jest protokół, który musi zawierać wnioski mające zapobiec powstaniu podobnych zdarzeń.
25. Wypadek jest wpisywany do rejestru, a wnioski komisji są omawiane na posiedzeniu rady pedagogicznej.
Postępowanie w razie wypadku poza zajęciami edukacyjnymi i poza terenem szkoły
26. Jeżeli wypadek ma miejsce w godzinach popołudniowych/wieczornych, np. zawody sportowe, dyskoteka, podczas nieobecności dyrektora szkoły – nauczyciel odpowiedzialny za daną imprezę sam podejmuje decyzje o postępowaniu z uczniem. Powiadamia dyrektora o zaistniałym wypadku telefonicznie.
27. W sytuacjach zaistnienia wypadku powodującego ciężkie uszkodzenie ciała lub zgon postępuje zgodnie z punktami 20 – 25.
28. Jeżeli wypadek ma miejsce podczas wycieczki, biwaku, wyjazdu poza szkołę – wszystkie stosowne decyzje podejmuje kierownik imprezy i odpowiada za nie. Powiadamia dyrektora o zaistniałym wypadku telefonicznie.
Inne
29. W sytuacji udzielania pierwszej pomocy przez nauczyciela prowadzącego zajęcia z uczniami jest on zobowiązany do ustalenia opiekuna dla pozostałych uczniów. Pozostawienie uczniów bez opieki jest niedopuszczalne.
30. Po przybyciu do szkoły rodzice (opiekunowie prawni) lub lekarz pogotowia ratunkowego przejmują odpowiedzialność za dziecko. Szkoła udziela tym osobom wszelkiej koniecznej pomocy.
31. Szkoła wyposażona jest w apteczki pierwszej pomocy przedlekarskiej wraz z apteczkami przenośnymi:
a) pracownik administracyjny odpowiada za wyposażenie apteczek i sprawdzenie dat ważności jej zawartości.
b) nauczyciele zobowiązani są do zabierania apteczek przenośnych na każde wyjście dzieci poza budynek szkoły.
32. W sytuacji zagrożenia życia udziela się pierwszej pomocy dzieciom bez względu na światopogląd, wyznanie, czy inne okoliczności zgłoszone przez rodziców.
33. O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, dyrektor szkoły zawiadamia niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego.
34. Jeżeli wypadek został spowodowany niesprawnością techniczną pomieszczenia lub urządzeń, miejsce wypadku pozostawia się nienaruszone. Dyrektor zabezpiecza je do czasu dokonania oględzin lub wykonania szkicu przez zespół powypadkowy.
35. Rejestr wypadków prowadzi specjalista d/s BHP oraz referent sekretariatu szkolnego.
OGÓLNE ZASADY POSTĘPOWANIA PRZY UDZIELANIU PIERWSZEJ POMOCY POSZKODOWANYM W WYPADKACH
1. Należy pamiętać, że udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach jest prawnym obowiązkiem każdego (art. 162 Kodeksu karnego).
2. Trzeba zachować spokój, nie wpadać w panikę, rozpoznać stan poszkodowanego.
3. Usunąć poszkodowanego z rejonu zagrożenia.
4. W przypadku, gdy osoba udzielająca pomocy stwierdzi, że sama nie potrafi udzielić pierwszej pomocy, organizuje pomoc, zawiadamiając pielęgniarkę szkolną lub kogoś z otoczenia, kto potrafi jej udzielić.
5. Poszkodowanemu zapewnić spokój, odsunąć z otoczenia zbędne osoby, w każdej sytuacji zapewnić poszkodowanemu ciepłe okrycie.
6. Nie lekceważyć nawet drobnych skaleczeń, każde skaleczenie należy prawidłowo zaopatrzyć.
7. W przypadkach porażenia prądem, braku oddechu, braku pracy serca, krwotoku, zatrucia i innych poważnych urazów – bezwzględnie wezwać lekarza (pogotowie ratunkowe).
8. Do chwili przybycia lekarza nie przerywać rozpoczętego sztucznego oddychania.
9. Poszkodowanego z krwotokiem wolno tylko przenosić lub przewozić.
10. Poszkodowanemu z utratą świadomości nie wolno podawać leków w postaci płynnej ani stałej (tabletki).
11. W przypadku podejrzeń uszkodzenia kręgosłupa, nie wolno bez koniecznej przyczyny zmieniać pozycji poszkodowanego.
12. Nie pozostawiać poszkodowanego bez opieki.
PROCEDURA POSTĘPOWANIA W SYTUACJI ZAISTNIENIA WYPADKU UCZNIA
w Publicznej Szkole Podstawowej nr 52 w Poznaniu
I. Podstawa prawna
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2020 poz. 1604).
II. Definicja
1. Wypadek ucznia – nagłe zdarzenie powodujące uraz, wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w czasie pozostawania ucznia pod opieką szkoły:
1) na terenie szkoły;
2) poza terenem szkoły (wycieczki, wyjścia pod opieką nauczycieli, „zielona szkoła”).
III. Cele procedury
1. Zapewnienie profesjonalnych działań pracowników szkoły gwarantujących poszkodowanemu uczniowi należytą opiekę i niezbędną pomoc.
IV. Zakres
1. Procedura obejmuje i reguluje działania pracowników szkoły w sytuacji zaistnienia wypadku ucznia.
V. Osoby odpowiedzialne
1. Nauczyciele
2. Dyrektor
3. Pielęgniarka
4. Pracownicy niepedagogiczni
VI. Opis działań
1. Pracownik szkoły, którzy uzyskał wiadomość o wypadku ucznia:
1) niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, w szczególności sprowadzając fachową pomoc medyczną, a w miarę możliwości udzielając poszkodowanemu pierwszej pomocy (ogólne zasady postępowania przy udzielaniu pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach stanowią załącznik do procedury),
2) nie dopuszcza do zajęć lub przerywa je wyprowadzając uczniów z miejsca zagrożenia, jeżeli miejsce, w którym są lub będą prowadzone zajęcia może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa uczniów,
3) niezwłocznie powiadamia dyrektora szkoły.
2. Jeśli nauczyciel ma w tym czasie zajęcia z klasą – prosi o nadzór nad swoimi uczniami asystenta lub nauczyciela uczącego w najbliższej sali.
3. Po udzieleniu pierwszej pomocy o każdym wypadku dyrektor Szkoły lub nauczyciel, pod opieką którego przebywał uczeń w chwili wypadku, powiadamia rodziców poszkodowanego ucznia i ustala z rodzicami:
1) potrzebę wcześniejszego przyjścia rodzica, godzinę odbioru dziecka ze Szkoły w dniu zdarzenia.
4. Fakt ten powiadamiający dokumentuje wpisem w dzienniku zajęć podając datę i godzinę powiadomienia matki/ojca ucznia o wypadku.
5. Przy lekkich przypadkach (brak wyraźnych obrażeń – np. widoczne tylko lekkie zaczerwienienie, zadrapanie, lekkie skaleczenie), po udzieleniu pierwszej pomocy poszkodowanemu uczniowi, nauczyciel lub dyrektor powiadamia rodzica o zdarzeniu
6. W każdym trudniejszym przypadku (widoczne obrażenia, urazy, niepokojące objawy) nauczyciel lub dyrektor Szkoły wzywa Pogotowie Ratunkowe. W przypadku stwierdzenia przez lekarza konieczności przewiezienia do szpitala, przy nieobecności rodziców/ prawnych opiekunów, opiekę nad uczniem przejmuje wychowawca klasy lub wyznaczony przez dyrektora szkoły nauczyciel.
7. O każdym wypadku dyrektor Szkoły zawiadamia niezwłocznie specjalistę ds. BHP.
8. O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym dyrektor Szkoły zawiadamia niezwłocznie prokuratora, organ prowadzący i kuratora oświaty.
9. O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, dyrektor szkoły zawiadamia niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego.
10. Jeżeli wypadek został spowodowany niesprawnością techniczną pomieszczenia lub urządzeń, miejsce wypadku pozostawia się nienaruszone. Dyrektor zabezpiecza je do czasu dokonania oględzin lub wykonania szkicu przez zespół powypadkowy.
11. Jeżeli wypadek zdarzył się w czasie wyjścia, imprezy organizowanej poza terenem szkoły, wszystkie stosowne decyzje podejmuje opiekun grupy/kierownik wycieczki i odpowiada za nie.
12. Dyrektor szkoły powołuje członków zespołu powypadkowego:
1) W skład zespołu wchodzi pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz społeczny inspektor pracy
2) Jeżeli z jakichkolwiek powodów nie jest możliwy udział w pracach zespołu jednej z osób, o której mowa w ust. 1), dyrektor powołuje w jej miejsce innego pracownika szkoły lub placówki przeszkolonego w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
3) Jeżeli w składzie zespołu nie mogą uczestniczyć ani pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy ani społeczny inspektor pracy, w skład zespołu wchodzi dyrektor oraz pracownik szkoły lub placówki przeszkolony w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
4) W pracach zespołu ma prawo uczestniczyć:
a) przedstawiciel organu prowadzącego szkołę;
b) przedstawiciel organu nadzoru pedagogicznego;
c) przedstawiciel rady rodziców;
5) Przewodniczącym zespołu jest pracownik służby bhp, a jeżeli nie ma go w składzie zespołu – społeczny inspektor pracy. Jeżeli w zespole nie uczestniczy ani pracownik służby bhp ani społeczny inspektor pracy, przewodniczącego zespołu spośród pracowników szkoły lub placówki wyznacza dyrektor.,
6) Zespół przeprowadza postępowanie powypadkowe i sporządza dokumentację powypadkową;
a) przesłuchuje poszkodowanego ucznia (w obecności rodzica lub wychowawcy/pedagoga/psychologa szkolnego) sporządza protokół przesłuchania
b) przesłuchuje świadków wypadku i sporządza protokoły przesłuchania; jeżeli świadkami są uczniowie – przesłuchanie odbywa się w obecności wychowawcy lub pedagoga szkolnego, a protokół przesłuchania odczytuje się w obecności ucznia – świadka i jego rodziców
c) sporządza szkic lub fotografię miejsca wypadku (dotyczy sytuacji określonej w pkt 8)
d) uzyskuje pisemne oświadczenie nauczyciela, pod opieką którego uczeń przebywał w czasie, gdy zdarzył się wypadek
e) uzyskuje, jeśli to możliwe, opinię lekarską z opisem doznanych obrażeń i określeniem rodzaju wypadku
f) sporządza protokół powypadkowy
– Protokół powypadkowy należy sporządzić w terminie 21 dni od dnia zakończenia postępowania powypadkowego i niezwłocznie doręczyć osobom uprawnionym do zaznajomienia się z materiałami tego postępowania.
– W uzasadnionych przypadkach protokół powypadkowy może być sporządzony w późniejszym terminie.
g) protokół powypadkowy podpisują członkowie zespołu oraz dyrektor szkoły
7) w sprawach spornych rozstrzygające jest stanowisko przewodniczącego zespołu; członek zespołu, który nie zgadza się ze stanowiskiem przewodniczącego, może złożyć zdanie odrębne, które odnotowuje się w protokole powypadkowym,
8) przewodniczący zespołu poucza osoby reprezentujące poszkodowanego o przysługujących im prawach w toku postępowania powypadkowego z treścią protokołu powypadkowego i innymi materiałami postępowania powypadkowego zaznajamia się rodziców (opiekunów prawnych) poszkodowanego ucznia, którzy potwierdzają ten fakt podpisem w protokole
a) protokół doręcza się rodzicom (opiekunom prawnym) poszkodowanego ucznia, którzy potwierdzają to podpisem w protokole,
b) organowi prowadzącemu i kuratorowi oświaty protokół powypadkowy doręcza się na ich wniosek,
c) jeden egzemplarz protokołu powypadkowego pozostaje w szkole,
d) w ciągu 7 dni od dnia doręczenia protokołu powypadkowego osoby, którym doręczono protokół, mogą złożyć zastrzeżenia do ustaleń protokołu (są o tym informowani przy odbieraniu protokołu),
e) zastrzeżenia składa się ustnie do protokołu powypadkowego lub na piśmie przewodniczącemu zespołu,
f) zastrzeżenia mogą dotyczyć w szczególności:
– niewykorzystania wszystkich środków dowodowych niezbędnych dla ustalenia stanu faktycznego
– sprzeczności istotnych ustaleń protokołu z zebranym materiałem dowodowym
g) zastrzeżenia rozpatruje organ prowadzący
h) po rozpatrzeniu zastrzeżeń organ prowadzący szkołę może:
– zlecić dotychczasowemu zespołowi wyjaśnienie ustaleń protokołu lub przeprowadzenie określonych czynności dowodowych
– powołać nowy zespół celem ponownego przeprowadzenia postępowania powypadkowego
13. Dyrektor szkoły prowadzi rejestr wypadków wg wzoru określonego w rozporządzeniu MENiS z dnia 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
14. Dyrektor szkoły omawia z pracownikami szkoły okoliczności i przyczyny wypadków oraz ustala środki niezbędne do zapobieżenia im.
VII. Techniki i narzędzia monitorowania
1. Obserwacja (sale, urządzenia i wyposażenia budynku i terenu szkoły – pod względem bhp).
2. Analiza dokumentacji (rejestr wypadków, protokoły powypadkowe).
VIII. Sposoby gromadzenia danych
1. Rejestr wypadków
2. Dokumentacja powypadkowa
3. Protokoły pokontrolne dyrektora szkoły i instytucji zewnętrznych uprawnionych do kontroli.
IX. Ewaluacja
1. Sformułowanie oceny przydatności i skuteczności podejmowanych działań w odniesieniu do celów, ewentualna modyfikacja procedury.
X. Sposób prezentacji wyników
1. Przekazywanie uogólnionych wniosków z monitorowania i ewaluacji – podczas analitycznych posiedzeń rady pedagogicznej – dyrektor szkoły.